Thursday, November 14, 2019

Bismillah

Assalamu alaikum
Pasti semua pernah dengar bacaan begini alif ba bismillahirrahmanirrahim dan satu lagi aku alif kau ba ..  Alif hidup ba mati.. Itulah hakikat basmallah tua.. Bunyinya bagaimana silakan cari sendiri wkkwk bila tdk tahu pkaai yg diatas itu sudah masuk kajinya. Sebab bila dijabarkan akan masuk di mana letak basmallah dlm diri bagaimana amaliyahnya, di mana titiknya dlm diri bagaimana? Dst. Pun hanya basmallah tapi kuyaqin indah dan manisnya tdk semua merasakan dan memahami 🙏
Bila anda faham dgn ini semua sdh ada menutup mata luka, penunduk semula jadi, pengasihan instan dll sesederhana itu. Dengan basmallah kubiasa mengobati, dengan basmallah insya Allah racun bisa tawar, yg merasa kebal dgn basmallah cukup untuk membungkam kesombongan org itu.. Dll arti dan makna basmallah itu sgt luas..Itu baru basmallahnya, belum lagi syahadat, sholawat dll maka tdk bisa dituliskan kecuali sifatnya tahapan, maka saya sarankan dgn bimbingan sebab mending ilmu sedikit tapi utuh daripada byk tapi tdk.
Sebab kusinggung tentang keilmuan basmallah, jadi kushare salah satu ilmu basmallah amalanku, yg insya Allah baik diamalkan bila naik kendaraan bacaannya BISMILLAHI MAJREHA WA MURSAHA ..boleh lengkap bila dari ayat.
Dalam ayat ditulis majraha tapi dibaca majreha itu dlm ilmu tajwid, kulupa nama hukum tajwidnya tapi seingatku satu2nya a dlm alquran yg dibaca e. Bacaan ini adalah basmallah nabi Nuh selamat dari banjir besar yg menenggelamkan negeri.
Basmallah turun selain tersirat, basmallah turun kepada nabi Nuh, Sulaiman dan Rasulullah.
Sedikit infonya sebab kaji basmallah ga ada habisnya dan sgt byk ilmunya di dalamnya.
Sekian dulu kurang lebihnya mohon dimaafkan. Wallahu A'lam makasi dan salam.

No comments: